PVDA eist een BTW-verlaging op energie!

PVDA voerde de voorbije maanden over het hele land acties om deze eis kracht bij te zetten en zal dit blijven doen!
Ook in Brasschaat, Kapellen, Essen, Stabroek, Kalmthout, Zandhoven-Malle en Schoten werd hard gewerkt om handtekeningen op te halen en met de mensen te praten over hoe zij de prijsstijgingen ervaren.

“Ik ben mensen tegengekomen die hun factuur met 1.500 euro op jaarbasis zien stijgen. Dat is toch niet normaal. En binnenkort is de winter in aantocht.”, zei Peter Mertens. “Misschien voelen ministers dat niet, met het loon dat zei hebben, maar de situatie is écht heel penibel. Dit is geen luxe-discussie maar een nood-discussie. Om de elektriciteitsfacturen van gezinnen te verlichten, eisen wij een onmiddellijke vermindering van de btw op elektriciteit van 21 naar 6 procent”.

“Dure energieprijzen treffen heel veel mensen uit de werkende klasse. Wie kan zo’n tarieven nog betalen? Ik begrijp niet dat de regering energie nog steeds als een luxegoed beschouwt, in plaats van een basisgoed. Energie is geen luxe, zoals kaviaar of champagne, maar een basisrecht, een levensbehoefte! Waarom betalen wij er dan hetzelfde btw-tarief voor?", vraagt de voorzitter van de PVDA zich af.

De PVDA eist maatregelen die de factuur verlichten voor alle gezinnen. De verlaging van de btw tot 6% is zo’n maatregel. Peter Mertens: “‘Onbetaalbaar’, zeggen de excellenties van de regering. Maar wat blijkt? Dankzij de prijsstijgingen maakt Electrabel gigantische overwinsten. Waarom moet de werkende klasse enorme bedragen ophoesten voor de energiefactuur terwijl Electrabel miljarden opstrijkt? Ik daag deze regering uit. Ga het geld halen waar het zit. Hef een taks op de woekerwinsten van de energiemultinationals. Dat is perfect mogelijk. De 6% btw op energie was trouwens een zogenaamd ‘breekpunt voor regeringsdeelname’ van de sp.a. Hoe durven ze te zeggen dat daar tegenwoordig geen draagvlak voor is?”

De linkse PVDA is een petitie gestart voor 6% btw op energie, en haalde ondertussen al meer dan 255.000 handtekeningen op. Peter Mertens besluit: “Wij roepen iedereen op om onze petitie te tekenen. We zullen maximale druk blijven zetten op deze regering om de btw op elektriciteit van 21 naar 6% te verlagen”. De PVDA diende daarvoor een wetsvoorstel in dat de partij nu snel wil bespreken in het parlement.

Ben je ons nog niet tegengekomen in jouw buurt?