2018 wordt het jaar van PVDA Brasschaat

Op zondag 28  januari hield  PVDA van Brasschaat  haar nieuwjaarsreceptie. Die stond helemaal in het teken van de komende verkiezingstijd. In 2018 wil de PVDA ook in Brasschat  een verkozene halen. Lees hier de speech van Jan De Lien.

Beste Vrienden,

Ik ben blij om jullie te kunnen verwelkomen op onze eerste nieuwjaarsreceptie. Samen met de hele ploeg van PVDA Brasschaat wens ik jullie een gezond, solidair en strijdbaar 2018.

Het is inderdaad de eerste keer. En er is veel volk. Sinds de start van onze Brasschaatse afdeling een kleine vier jaar geleden hebben we hard gewerkt om te staan waar we nu staan.  Het toont ook de algemene vooruitgang van de PVDA, niet alleen in onze gemeente. 2017 was voor de PVDA Brasschaat een bijzonder jaar. We hadden twee uitdagingen namelijk aan Brasschaat de PVDA  beter te leren kennen maar ook met de PVDA Brasschaat beter te leren kennen. En ik durf toch wel zeggen dat we een dikke tien op tien hebben verdiend voor ons werk.

Ik herinner mij nog het begin van vorig jaar wanneer we de naam van ons boekske aan het bedenken waren. Ik bespaar u de meest onzinnige namen die we eerst hadden bedacht maar ik kan mij iets herinneren over zalmen en kapittelhout. We hebben het uiteindelijk ’t Frank Blad genoemd. In ware tornado stijl werden 13.000 brievenbussen in de gemeente voorzien van het interessantste en knapste blad van de regio. Met dank aan de meer dan 20 vrijwilligers die de prestatie ondertussen al twee keer voor hun rekening namen.

Het jaar was dus goed begonnen en Brasschaat leerde ons beter kennen. Nu was het tijd dat wij Brasschaat beter leerden kennen. Of beter gezegd: de meningen van de Brasschatenaren. We werkten samen met onze leden een Grote Bevraging van Brasschaat uit. Om de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018 voor te bereiden. Vertrekken van de mening en de bekommernissen van de mensen: dat zit namelijk in het DNA van de PVDA. We lanceerden die bevraging online, en trokken ook met de papieren versie ervan de wijken in. 800 stuks dat was ons doel.

Liefst 10 zaterdagen gingen we op pad om deur aan deur de bevraging voor te stellen en te laten invullen. Zowel straten in ’t Centrum, Driehoek, Kaart, Bethanie als in Maria-ter-Heide en Mariaburg.

Voor de meesten van ons was het de allereerste keer dat we zoiets deden en eerlijk gezegd het is toch altijd even wennen.  Maar ik kan u zeggen, Brasschaat heeft een mening en is frank genoeg om die te delen. Zonder overdrijven was één op de twee bellen raak. De respons was zo fantastisch dat we ondanks de regen koude en de wind het warm kregen van de mensen die we tegenkwamen vooral als we binnen mochten komen.

Ik kan u dus met enige trots aankondigen dat ik vandaag één resultaat van de bevraging  kan meedelen. We hebben op dit ogenblik meer dan 850 enquêtes opgehaald en dat hebben we te danken aan onze leden en vrienden die mee op straat zijn gegaan, hun vrienden en familie hebben uitgedaagd, hun email hebben bestookt hun facebook hebben gebruikt hun buurman om een mening hebben gevraagd. Ze verdienen allemaal een dik applaus.  Op 200 van die  bevragingen hebben de mensen ook ingevuld dat ze graag de resultaten zouden ontvangen.

We maken die resultaten bekend op een meeting in zaal Grasdries in de wijk Driehoek op donderdagavond 19 april. Daar zullen we ook onze belangrijkste programmapunten voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober voorstellen. Jullie zijn natuurlijk allemaal hartelijk uitgenodigd.

‘Met Marx naar de villawijken’ zo kopte de Standaard in september 2017. We hebben er eens hartelijk mee gelachen hoe buitenwereld  denkt over Brasschaat. Iedereen die hier woont weet dat Brasschaat voor het grootste stuk een gemeente is van gewone mensen die elke dag uit hun bed moeten om het brood op hun plank te verdienen. Mensen die net zoals wij wakker liggen van hun pensioen en de volgende afrekening van den elentriek. Mensen die meevoelen wat er met Carrefour is gebeurd en zich kunnen inbeelden wat zoiets betekent voor een gezin. Mensen die net zoals wij, willen dat het gedaan is met het gegraai.

Die het een schande vinden dat in een rijke gemeente als Brasschaat nog armoede bestaat.
Die vinden dat alle jonge en oude Brasschatenaren een betaalbaar dak boven hun hoofd moeten hebben.
Die betaalbare en kwaliteitsvolle rusthuizen willen, met voldoende personeel.
Die de files en de leegstand op de Bredabaan beu zijn en oplossingen eisen.
Marx is dus al in Brasschaat. Daar zijn wij sinds onze bevraging gewoon zeker van.

Beste vrienden genoeg geleuterd over 2017. 2018 wordt het jaar van de PVDA Brasschaat en het wordt hoge tijd dat we niet alleen in het straat staan maar dat we ook in de raad zitten. Want wij hebben een verhaal te vertellen waar mensen echt van wakker liggen. Daar hebben wij jullie voor nodig, niet om te luisteren en naar huis te gaan maar om mee te doen met ons.

En dat kan nu al. We hebben hier een aantal affiches liggen die we aan zoveel mogelijk ramen willen. Kleur Brasschaat samen met ons. Kies partij voor een gemeente op mensenmaat. Neem 1 of meer affiches mee naar huis en vooral hang ze voor uw raam. Samen zorgen we er voor dat Brasschaat socialer, rechtvaardiger en actiever kleurt.

Jan De Lien, PVDA Brasschaat.