Gemeente zonder armoede

“Armoede is geen tegenslag, maar een aanslag.” Het is een toenemend en structureel probleem dat op alle bestuursniveaus bovenaan de agenda hoort te staan. Ook de gemeente moet zich op alle mogelijke manieren inspannen om armoede uit te roeien. Daarbij moet ze vertrekken van de maatschappelijke oorzaken. Al haar inwoners moeten toegang hebben tot sociale grondrechten: huisvesting, gezondheid, inkomen, onderwijs, mobiliteit etc. Brasschaat is een rijke gemeente wanneer we enkel naar het gemiddelde van de inkomens kijken. Er zijn echter grote tegenstellingen en, vaak verdoken, armoede. Bovendien krijgt ook de middenklasse het steeds moeilijker. Zowat alles is duurder geworden de voorbije jaren. Maar onze lonen stegen niet of onvoldoende mee. De groep ‘werkende armen’ wordt steeds groter. Niet verwonderlijk dus dat het thema ‘armoede’ als eerste prioriteit naar voren kwam in onze bevraging bij 596 Brasschatenaren.

Wat wij willen

Gemeente zonder armoede

• Het OCMW krijgt voldoende mensen en middelen om laagdrempelig, vertrouwenwekkend en efficiënt te werken.
  • In wijkhuizen en dienstencentra wordt een brede en laagdrempelige dienstverlening voorzien: budgetbegeleiding, woonbegeleiding, arbeidsbegeleiding, ondersteuning voor onderwijs en opvoeding, hulp bij administratie.
  • Het leefloon wordt via aanvullende steun opgetrokken tot het referentiebudget voor een menswaardig inkomen.
  • Armoede wordt actief en intensief opgespoord.
  • Het middenveld speelt een cruciale rol.
  • Mensen in een kwetsbare positie worden bij de gemeentediensten kosteloos geholpen.
  • De gemeente verbindt zich ertoe om op haar grondgebied geen afsluitingen van elektriciteit, gas en water toe te staan. Budgetmeters zijn geen oplossing.
  • Ook kwetsbare mensen hebben recht op volwaardig werk.
  • De gemeente investeert zelf in kinderopvang.

Meer achtergrondinformatie