Groene en leefbare gemeente

Wie denkt aan de ‘parkgemeente’ Brasschaat, denkt automatisch aan de groene leefomgeving. Het groene karakter van Brasschaat moet behouden blijven. Nochtans kan er veel meer. We willen inzetten op de verschillende vormen van groen, natuur en open ruimte. Zo kunnen we elke buurt aangenamer maken. We focussen op een beleid dat afval zoveel mogelijk voorkomt, hergebruikt en recycleert. We beperken het autogebruik door kernverdichting met alle diensten en handel in de nabijheid, betere fiets- en voetpaden en een versterking van het openbaar vervoer in elke wijk. Daarmee pakken we ook één van de belangrijkste bronnen van luchtvervuiling aan. Het klimaat is daarbovenop een belangrijk Europees, federaal en regionaal thema. Op lokaal niveau kunnen we ook ons steentje bijdragen.

Wat wij willen

Een groene en leefbare gemeente

• We kijken er als gemeente op toe dat de Vlaamse Regering statiegeld op blikjes en plastic flessen invoert in 2025, zoals dat vandaag al voor glazen flessen bestaat.
  • We zorgen er voor dat alle straten gelijke straat-zorg krijgen.
  • Het speelbos in Maria-ter-heide (Della Faillestraat-kerkhof) blijft behouden.
  • We stimuleren de aanleg van groendaken.
  • In samenwerking met Natuurpunt maken we een nieuw bomenplan voor meer inheemse bomen en voor het behoud van oude bomen.
  • We behouden het gratis ophalen van groenafval.
  • Het containerpark schroeft zijn prijzen voor houtafval en steenpuin drastisch terug.
  • Als diervriendelijke gemeente zetten we in op adequate bescherming van dieren, we zetten in op preventie van dierenmishandeling en we stimuleren een verantwoord huisdierbezit. Bij gemeentelijke evenementen zijn we voorstander van het gebruik van geluidsarm vuurwerk.
  • We moedigen het aanleggen van retentiebekkens aan, waardoor regenwater of overtollig water opgevangen en vastgehouden kan worden.
  • We stimuleren het gebruik van alternatieve bronnen van energie.We moedigen het gebruik van openbaar vervoer en fiets aan, d.m.v. een vlot bereik en veilige fietspaden en verminderen hierdoor de CO2 uitstoot.

Meer achtergrondinformatie