Mobiliteit

Voor een gemeente van om en bij de 38.000 inwoners is mobiliteit ongetwijfeld een van de grootste uitdagingen. Zeker met de grote werken die aan de voordeur van onze gemeente gepland zijn. Het vervoer van en naar Antwerpen gaat stevig onder druk staan. Ook binnen onze eigen gemeente zal vervoer hoe langer hoe belangrijker worden gezien de vergrijzing. Hoe moeten al die mensen zich naar de stad, hun werkplaats of binnen de eigen gemeente makkelijk, comfortabel en betaalbaar verplaatsen? En hoe brengen we dat allemaal in overeenstemming met de noodzakelijke zorg voor leefbaarheid, milieu en klimaat? In Brasschaat wil de PVDA een ambitieus mobiliteitsbeleid op lange termijn zien. Veiligheid, levenskwaliteit, dienstverlening en zorg voor milieu en klimaat staan daarin voorop. Wij willen een beleid met een heldere toekomstvisie, waarvoor de noodzakelijke stappen vandaag al gezet worden.

Wat wij willen

Een vlotte mobiliteit

• We breiden de buurtbus uit tot meerdere bussen zodat alle wijken kunnen aangedaan worden. Ook willen we dat de buurtbus vrijdagnamiddag en in het weekend rijdt.
  • We verhogen het aanbod op de buurtlijnen, zeker later op de avond, en voorzien meer haltes. Denk aan het schrappen van de haltes van buslijn 730, in de wijk Kaart.
  • Er wordt fors geïnvesteerd in voet- en fietspaden. Veiligere fietspaden zijn een must. We proberen zoveel mogelijk fietspaden die in slechte staat zijn te asfalteren.
  • Fietspaden moeten bovendien geschikt zijn voor alle types: standaard fiets, fietskarren, bakfietsen, koeriers, elektrische en mindervalide fietsen. Voet- en fietspaden moeten obstakelvrij zijn en hebben duidelijke en veilige oversteekplaatsen. Fietspaden worden uniform bewegwijzerd.
  • Op kruispunten wordt waar mogelijk ‘vierkant groen’ toegepast, om op die manier conflictvrije kruispunten te creëren..
  • Om het parkeerprobleem in bepaalde wijken aan te pakken, starten we onderhandelingen met grootwarenhuizen om tijdens de sluitingsuren parkeren mogelijk te maken voor bewoners.
  • Belangrijke beslissingen inzake mobiliteit moeten samengaan met ernstige inspraaktrajecten. We betrekken ook de lokale handelaars.

Meer achtergrondinformatie