Solidaire gemeente

Ontwikkelingssamenwerking en internationale solidariteit zijn belangrijk. Ze dragen bij tot een meer open en solidaire samenleving. We vinden dat het gemeentebestuur moet blijven inzetten op ontwikkelingssamenwerking en op initiatieven van Brasschaatse organisaties die op dat vlak actief zijn. We zien Brasschaat als een warme gemeente die inzet op mondiale solidariteit, een gemeente waar solidaire burgers elkaar vinden in de talrijke verenigingen voor internationale solidariteit. Nieuwkomers, die hier meestal belanden als gevolg van een onrechtvaardige wereldorde, zijn welkom en kunnen rekenen op een menswaardige opvang.

Wat wij willen

Een solidaire gemeente

• Het gemeentebestuur toetst beleidsplannen aan de Agenda 2030 van de Verenigde Naties, met daarin 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen.
  • We maken eindelijk van Brasschaat een FairTradeGemeente.
  • Het gemeentelijk budget voor ontwikkelingssamenwerking wordt verhoogd en moet minstens 0,7 procent van de gemeentebegroting bedragen. De subsidie van Vlaanderen mag niet worden meegerekend in dit budget.
  • Het budget wordt evenwichtig verdeeld tussen de Noordwerking, de Zuidwerking, noodhulp en ondersteuning van 11.11.11 als koepelorganisatie.
  • De gemeentelijke premie noodhulp bij humanitaire rampen wordt verhoogd van 1250€ naar 2500€.
  • Brasschaat ondersteunt en blijft een partner in de organisatie van de WERELDMEERDAAGSE voor 1e graad onderwijs.
  • Menswaardige opvang van vluchtelingen.

Meer achtergrondinformatie