PVDA zorg solidair met maatwerkers Aralea

Met 150 snoepzakjes trokken we in de vroege uurtjes naar Aralea. We deelden er zakjes uit die gevuld zijn met 14 chocolademunten. “De chocolademunten staan symbool voor een minimumloon van 14 euro bruto per uur” We willen maatwerkers op die manier steunen in hun strijd voor hogere lonen.”

Ook dank aan de maatwerkers: Ze hebben hard doorgewerkt tijdens de coronacrisis. Maatwerkers werken hard en doen zinvol werk maar worden daar niet naar betaald. De social profit sector krijgt eindelijk betere voorwaarden met een nieuw akkoord in Vlaanderen (VIA). Dat is goed nieuws! O.a. voor het woonzorgpersoneel. Dit akkoord komt er na jarenlange strijd van het personeel en door extra druk vanwege de coronacrisis. Maar in datzelfde akkoord staat dat maatwerkers maar een loonsverhoging van 1,1% krijgen! Dat is voor maatwerkers ongeveer 3 cent netto per uur. Maatwerkers hebben zo niet eens twee broden extra in de maand. Dat is een slag in het gezicht! De hele sector verdient respect voor zijn harde werk. Sommige maatwerkers werken echter aan minimumlonen van nauwelijks 10 euro per uur. Dat is niet oké! Zo kunnen ze amper de eindjes aan elkaar knopen.